polish version


RADIO MARIIA | THEATRE POWSZECHNY IN WARSAW
political fiction

Let’s imagine the future. Let’s imagine that even the most improbable scenarios are possible. Let’s imagine the unimaginable.

For example: the Catholic Church in Poland disappears. There are no more religion classes in schools, no more Polish pope in the public space. Refugees live in presbyteries, churches are now concert halls (or supermarkets?). Human rights are above the interests of the followers of one religion. A Polish person doesn’t have to be a Catholic anymore to truly be a Pole. The Polish language loses the word “concordat”. And so on and so forth. How did that happen and what are the consequences of this breakthrough? Did the Church also disappear from our minds?



Let’s imagine that we are already there. In the future. That we are making it right now, right here. Together we are designing alternative models of society, culture, and politics. Where are the limits of our imagination? What stops it? What doesn’t let it be radical? What doesn’t allow a utopia to come true?

Roza Sarkisian is a renowned Ukrainian theatre director, seen as the most original and creative theatrical artist of Ukraine. You can find more info about the artist here.

The performance is a part of the European project "Face to Faith" ("Creative Europe" program).

creatives

director – Roza Sarkisian
texts – Oksana Czerkaszyna, Oskar Stoczyński, Joanna Wichowska, Krysia Bednarek
dramaturgy – Joanna Wichowska, Krysia Bednarek
set designer and costumes – Kornelia Dzikowska
lighting and video – Adam Zduńczyk
music – Dariusz Cichosz
stage manager – Barbara Sadowska
director's assistant – Krysia Bednarek
consultants – Zuzanna Hertzberg, Małgorzata Szutowicz
experts on the radio – Elżbieta Korolczuk, Magdalena Staroszczyk
cast – Oksana Czerkaszyna, Oskar Stoczyński

reviews

Witold Mrozek, Polska po Kościele. W ten weekend wydarzyło się w teatrze coś bardzo ważnego, wyborcza.pl (pol.)
Agnieszka Graff, Spektakl "Radio Mariia" niechybnie obrazi czyjeś "uczucia religijne", bo cały jest z owych uczuć kpiną, www.wysokieobcasy.pl
Przemek Gulda, Pokazali Polskę bez Kościoła katolickiego. "Bezlitosna kpina z tego, co złe", ksiazki.wp.pl, 14 stycznia 2022 (pol.)
Aneta Kyzioł, Recenzja spektaklu: „Radio Mariia”, reż. Roza Sarkisian, www.polityka.pl, 2022 (pol.)
Rafał Węgrzyniak, ZWIASTUN DECHRYSTIANIZACJI POLSKI, Teatrologia info (pol.)
Tomasz Miłkowski, Fantazja antykatolicka, Dziennik Trybuna, 19 stycznia 2022 (pol.)
Kama Pawlicka, Radio Mariia | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny (pol.)
Jacek Cieślak, Spektakl o rocznicy likwidacji Kościoła Katolickiego, Rzeczpospolita (pol.)
Michał Centkowski, Jak daleko do normalności | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny[dostęp 2022-01-25] (pol.)
Rafał Turowski, Radio Mariia | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny (pol.)
Julia Sarzyńska, Upadnie Babilon?, Czas Kultury (pol.)
Piotr Morawski, Granice wyobraźni / Teatr / dwutygodnik.com, www.dwutygodnik.com (pol.)
Aneta Kyzioł, Klątwa Dziadów, www.polityka.pl, 2022 (pol.)



PL

RADIO MARII
A
political fiction

Wyobraźmy sobie przyszłość. Wyobraźmy sobie, że możliwe są najbardziej nieprawdopodobne scenariusze. Wyobraźmy sobie niewyobrażalne.Na przykład: Kościół katolicki w Polsce zniknął. Nie ma już lekcji religii w szkołach, ani pomników polskiego papieża w przestrzeni publicznej. Na plebaniach mieszkają uchodźcy, a kościoły zmieniły się w sale koncertowe (albo supermarkety?). Prawa człowieka stoją ponad interesami wyznawców jednej religii. Polak już nie musi być katolikiem, żeby prawdziwie być Polakiem. Z polskiego języka znika słowo „konkordat”. I tak dalej, i tak dalej. Jak do tego doszło i jakie są konsekwencje tego przełomu? Czy Kościół zniknął również z naszych głów?

Wyobraźmy sobie, że już tam jesteśmy. W przyszłości. Że robimy ją właśnie teraz, tutaj. Wspólnie projektujemy alternatywne modele społeczeństwa, kultury i polityki. Gdzie są granice naszej wyobraźni? Co ją powstrzymuje? Co nie pozwala jej być radykalną? Co nie pozwala ziścić się utopii?

Roza Sarkisian to ceniona ukraińska reżyserka teatralna, uznawana za najoryginalniejszą i najbardziej przewrotną twórczynię teatralną Ukrainy. Więcej informacji o artystce – tutaj.

Spektakl dla widzów od 18. roku życia.
Zawiera sceny odnoszące się do tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne.
W spektaklu wykorzystywane są efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością) oraz dym sceniczny. Osoby wrażliwe na ten rodzaj efektów prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

Spektakl jest częścią europejskiego projektu „Face to Faith” organizowanego dzięki wsparciu z programu „Kreatywna Europa”.

tworcy 

reżyseria – Roza Sarkisianteksty – Oksana Czerkaszyna, Oskar Stoczyński, Joanna Wichowska, Krysia Bednarek
dramaturgia – Joanna Wichowska, Krysia Bednarek
scenografia i kostiumy – Kornelia Dzikowska
inspicjentka – Barbara Sadowska
światło i wideo – Adam Zduńczyk
muzyka – Dariusz Cichosz
asystentka reżyserki – Krysia Bednarek
konsultantki – Zuzanna Hertzberg, Małgorzata Szutowicz
ekspertki w wywiadach radiowych – Elżbieta Korolczuk, Magdalena Staroszczyk
obsada – Oksana Czerkaszyna, Oskar Stoczyński

recenzje

Witold Mrozek, Polska po Kościele. W ten weekend wydarzyło się w teatrze coś bardzo ważnego, wyborcza.pl (pol.)
Agnieszka Graff, Spektakl "Radio Mariia" niechybnie obrazi czyjeś "uczucia religijne", bo cały jest z owych uczuć kpiną, www.wysokieobcasy.pl
Przemek Gulda, Pokazali Polskę bez Kościoła katolickiego. "Bezlitosna kpina z tego, co złe", ksiazki.wp.pl, 14 stycznia 2022 (pol.)
Aneta Kyzioł, Recenzja spektaklu: „Radio Mariia”, reż. Roza Sarkisian, www.polityka.pl, 2022 (pol.)
Rafał Węgrzyniak, ZWIASTUN DECHRYSTIANIZACJI POLSKI, Teatrologia info (pol.)
Tomasz Miłkowski, Fantazja antykatolicka, Dziennik Trybuna, 19 stycznia 2022 (pol.)
Kama Pawlicka, Radio Mariia | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny (pol.)
Jacek Cieślak, Spektakl o rocznicy likwidacji Kościoła Katolickiego, Rzeczpospolita (pol.)
Michał Centkowski, Jak daleko do normalności | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny[dostęp 2022-01-25] (pol.)
Rafał Turowski, Radio Mariia | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny (pol.)
Julia Sarzyńska, Upadnie Babilon?, Czas Kultury (pol.)
Piotr Morawski, Granice wyobraźni / Teatr / dwutygodnik.com, www.dwutygodnik.com (pol.)
Aneta Kyzioł, Klątwa Dziadów, www.polityka.pl, 2022 (pol.)



fot. Magda Hueckel






















pl | eng

political fiction

Wyobraźmy sobie przyszłość. Wyobraźmy sobie, że możliwe są najbardziej nieprawdopodobne scenariusze. Wyobraźmy sobie niewyobrażalne.
Na przykład: Kościół katolicki w Polsce zniknął. Nie ma już lekcji religii w szkołach, ani pomników polskiego papieża w przestrzeni publicznej. Na plebaniach mieszkają uchodźcy, a kościoły zmieniły się w sale koncertowe (albo supermarkety?). Prawa człowieka stoją ponad interesami wyznawców jednej religii. Polak już nie musi być katolikiem, żeby prawdziwie być Polakiem. Z polskiego języka znika słowo „konkordat”. I tak dalej, i tak dalej. Jak do tego doszło i jakie są konsekwencje tego przełomu? Czy Kościół zniknął również z naszych głów?



Wyobraźmy sobie, że już tam jesteśmy. W przyszłości. Że robimy ją właśnie teraz, tutaj. Wspólnie projektujemy alternatywne modele społeczeństwa, kultury i polityki. Gdzie są granice naszej wyobraźni? Co ją powstrzymuje? Co nie pozwala jej być radykalną? Co nie pozwala ziścić się utopii?

Roza Sarkisian to ceniona ukraińska reżyserka teatralna, uznawana za najoryginalniejszą i najbardziej przewrotną twórczynię teatralną Ukrainy. Więcej informacji o artystce – tutaj.


Spektakl dla widzów od 18. roku życia.
Zawiera sceny odnoszące się do tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne.
W spektaklu wykorzystywane są efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością) oraz dym sceniczny. Osoby wrażliwe na ten rodzaj efektów prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

Spektakl jest częścią europejskiego projektu „Face to Faith” organizowanego dzięki wsparciu z programu „Kreatywna Europa”.

reżyseria – Roza Sarkisianteksty – Oksana Czerkaszyna, Oskar Stoczyński, Joanna Wichowska, Krysia Bednarek
dramaturgia – Joanna Wichowska, Krysia Bednarek
scenografia i kostiumy – Kornelia Dzikowska
inspicjentka – Barbara Sadowska
światło i wideo – Adam Zduńczyk
muzyka – Dariusz Cichosz
asystentka reżyserki – Krysia Bednarek
konsultantki – Zuzanna Hertzberg, Małgorzata Szutowicz
ekspertki w wywiadach radiowych – Elżbieta Korolczuk, Magdalena Staroszczyk
obsada – Oksana Czerkaszyna, Oskar Stoczyński


recenzje


Witold Mrozek, Polska po Kościele. W ten weekend wydarzyło się w teatrze coś bardzo ważnego, wyborcza.pl (pol.)
Agnieszka Graff, Spektakl "Radio Mariia" niechybnie obrazi czyjeś "uczucia religijne", bo cały jest z owych uczuć kpiną, www.wysokieobcasy.pl
Przemek Gulda, Pokazali Polskę bez Kościoła katolickiego. "Bezlitosna kpina z tego, co złe", ksiazki.wp.pl, 14 stycznia 2022 (pol.)
Aneta Kyzioł, Recenzja spektaklu: „Radio Mariia”, reż. Roza Sarkisian, www.polityka.pl, 2022 (pol.)
Rafał Węgrzyniak, ZWIASTUN DECHRYSTIANIZACJI POLSKI, Teatrologia info (pol.)
Tomasz Miłkowski, Fantazja antykatolicka, Dziennik Trybuna, 19 stycznia 2022 (pol.)
Kama Pawlicka, Radio Mariia | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny (pol.)
Jacek Cieślak, Spektakl o rocznicy likwidacji Kościoła Katolickiego, Rzeczpospolita (pol.)
Michał Centkowski, Jak daleko do normalności | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny[dostęp 2022-01-25] (pol.)
Rafał Turowski, Radio Mariia | e-teatr.pl, Teatr w Polsce - polski wortal teatralny (pol.)
Julia Sarzyńska, Upadnie Babilon?, Czas Kultury (pol.)
Piotr Morawski, Granice wyobraźni / Teatr / dwutygodnik.com, www.dwutygodnik.com (pol.)
Aneta Kyzioł, Klątwa Dziadów, www.polityka.pl, 2022 (pol.)